FARHANA NABILA BINTI FAKARUDDIN ( PEC140006 )
Bersyukur ke hadrat Ilahi dengan izin-Nya dapat saya dan rakan
sekumpulan telah berjaya menamatkan salah satu kajian lapangan dan program bagi
memenuhi tugasan subjek wajib Universiti iaitu Jalinan Masyarakat bagi Semester
2 dalam jurusan Ijazah Sarjana Muda Kaunseling. Bagi memenuhi tugasan ini, kami
telah memilih Persatuan Spastik Selangor dan Wilayah Persekutuan dan telah
menjalankan lawatan serta mengadakan aktiviti dan program selama 3 hari iaitu pada
22, 27, dan 29 April 2015.
Melalui lawatan dan program yang
telah dijalankan ini, saya telah mendapat banyak input dan pengetahuan baru
serta pengalaman yang berharga berkaitan soal kemasyarakatan di sekeliling
kita. Daripada hasil kajian juga, saya telah mempelajari banyak ilmu baru yang
dapat saya terapkan dalam melalui kehidupan sebagai seorang anggota masyarakat.
Sebagai contoh, saya telah menyedari bahawa betapa pentingnya saya untuk
membantu dan memberi bantuan kepada mereka yang kurang bernasib baik dari segi
kelemahan dan kekurangan sistem fizikal, mental, dan tubuh badan mereka yang
mana berlainan dengan manusia normal.
Di samping itu, di Pusat Spastik
ini, saya dapat mengenali pelbagai kanak-kanak Spastik yang mempunyai masalah
kekurangan fizikal yang berbeza. Dengan mengadakan aktiviti bersama mereka
seperti aktiviti mewarna, menampal corak gambar pada kertas lukisan, menemani
mereka untuk bersukan dan melakukan terapi, menemani mereka ketika makan,
melayan karenah dan ragam mereka, dan lain-lain lagi sememangnya menjadi satu
pengalaman yang baru buat saya yang mana pengalaman ini membukan mata saya
bahawa betapa pentingnya saya untuk bersyukur dan sedar bahawa komitmen dan
tanggungjawab sebagai ahli masyarakat. Tambahan pula, sepanjang ketiga-tiga
hari tersebut saya dan ahli-ahli kumpulan saya dapat melihat bagaimana
kanak-kanak di sini melakukan terapi serta aktiviti-aktiviti lain seperti
hydrotherapy yang berkonsepkan aktivit berenang di dalam kolam sambil terapi,
pemulihan dan pembelajaran yang merangkumi fisioterapi, ‘speech therapy’, serta
banyak lagi.
Dengan melihat dan membantu mereka
dalam melakukan aktiviti berikut semenangnya menjadi satu pengetahuan dan
pengalaman baru yang membuka minda kami untuk mengetahui dengan lebih lanjut
serta memahami dunia sebenar kanak-kanak spastik ini. Selain itu, dengan
melakukan aktiviti dan program bersama mereka, saya sedar bahawa betapa bahagia
dan seronoknya mereka apabila kami datang melayan dan melakukan aktiviti
bersama-sama mereka. Tambahan pula, dengan melihat, membantu, dan melayan mereka juga, saya dan ahli kumpulan dapat merasakan hubungan yang semakin erat dipupuk antara kami dengan kanak-kanak Spastik ini.
Akhir sekali, dapat dikonklusikan
bahawa dengan melakukan lawatan dan program bersama kanak-kanak spastik di
Persatuan Kanak-Kanak Spastik Selangor dan Wilayah Persekutuan sememangnya
banyak membantu saya untuk memahami keadaan sebenar masyarakat yang kurang
bernasib baik sejak dilahirkan seterusnya meningkatkan lagi rasa keprihatinan
saya terhadap masyarakat. Selain itu, dengan melakukan program sebegini telah
membuka mata saya bahawa hidup kita adalah untuk memberi dan bukannya hanya
perlu mementingkan diri sendiri melakukan kerja-kerja seharian untuk mencapai
kejayaan dan kekayaan, namun perlu untuk kita sedar bahawa kita juga perlu peka
dan tahu tanggungjawab terhadap masyarakat di sekliling.
KOHILAVANI A/P ELANKOVEN PEC140012
Pada
permulaannya, saya tidak ada beberapa pengetahuan tentang apakah definisi
spastic. Saya telah bertanya-tanya tentang perkara tersebut. Kemudian, saya
telah cari laman web spastic centre tersebut dan melalui sumber tersebut, saya mendapat
sedikit pengetahuan bahawa "spastic" adalah seseorang dengan Cerebral
Palsy. Ini adalah gangguan pergerakan yang terdapat dalam tahun-tahun awal
kehidupan. Ia adalah disebabkan oleh kerosakan atau kegagalan untuk berkembang
secara normal di sebahagian kecil daripada otak mengawal aktiviti-aktiviti ini.
Kelas yang diberikan kepada saya
adalah kelas ‘living skills’. Dalam kelas tersebut terdapat kira-kira 10
pelajar tetapi ketika saya masuk ke kelas untuk kali pertama, terdapat hanya
sekitar 7 pelajar di dalam kelas. Terdapat beberapa pelajar yang tidak hadir
dan ada yang pergi ke hydrotheraphy. Pada hari itu saya dan kawan saya Sing Yee
hanya duduk dan memerhaikan persekitaran kelas tersebut. Apabila kami sampai ke
sana, ia adalah waktu rehat di sana, kami telah membantu beberapa pelajar yang
berkerusi roda untuk membawa mereka keluar dari kelas ke luar. Kemudian, kami
telah menemubual dengan pembantu kelas di sana, Puan Mary. Beliau memberitahu
kami lebih lanjut mengenai kanak-kanak di situ. Melalui beliau, kami mendapat
tahu bahawa terdapat beberapa kanak-kanak yang tidak boleh memegang pensel dan
menulis atau mewarna. Di kelas tersebut mereka dibahagikan kepada dua kumpulan,
kanak-kanak yang boleh menulis dan mewarna telah berada di bahagian kiri dan di
sebelah kiri pula kanak-kanak yang tidak boleh menulis atau mewarna.
Selepas rehat, guru kelas tersebut telah memberi
tugasan melukis untuk kanak-kanak di sebelah kiri dan berinteraksi dengan
kanak-kanak di sebelah kanan. Beliau telah membantu sebuah pelajar untuk duduk
lurus tanpa menggunakan bantal di belakang. Saya telah berasa sedih apabila
melihat kanak-kanak di sana, tidak kira umurnya berapa, mereka tidak boleh
berinteraksi ataupun berjalan seperti orang biasa. Mereka sering mendapati
sukar untuk mengawal ekspresi wajah mereka dan boleh kelihatan lemah. Tidak
kira umurnya berapa, tetapi berasa amat susah hati bila melihat kanak-kanak
kira-kira umurnya 2 atau 3 tahun juga mengalami masalah dengan betutur dan
berjalan.
Walaubagaimanapun, program “We Care”
ini telah memberi pengetahuan lebih lanjut tentang spastic dan saya telah
belajar tentang kanak-kanak istimewa ini. Saya berasa amat selesa dengan
layanan guru-guru dan pembantu kelas di SCASFT dan beringin untuk melawat
kanak-kanak tersebut sekali lagi.
CHONG PEI YING PEC 140003
Kami telah melawat ke Spactic Centre sebanyak 4 kali sepanjang
aktiviti ‘We Care’ dibawah kursus Jalinan Masyarakat.
Yang pertama sekali, lawatan ke Spactic Centre telah banyak
membuka mata. Kami diberitahu bahawa kecacatan ini disebabkan pada bahagian korteks
motor yang boleh mengakibatkan kehilangan kawalan terhadap otot-otot yang boleh
dikawal (voluntary muscle). Ia menyebabkan koordinasi pergerkan menjadi susah,
di mana stimulasi menyebabkan ketegangan otot-otot. Ini seterusnya akan
mengakibatkan getaran dan ketidakseimbangan yang menghalang pergerakan yang
sempurna dan lancar. Kumpulan ini merupakan kumpulan yang terbesar di kalangan
kanak-kanak yang menghidap Cerebral Palsy atau kelumpuhan otak.
Dalam masa pergaulan beberapa hari, kami dapat merasai sikap
positif yang terdapat dalam kanak- kanak di situ. Begitu juga dengan ibu bapa
mereka. Mereka tidak merungut dengan kesusahan yang dihadapi malah berusaha
untuk meneruskan hidup. Mereka tidak berputus asa dengan diri mereka walaupun
keadaan mereka tidak begitu memuaskan. Usaha dan jagaan yang diberi oleh
ibubapa juga memberi impak yang besar kepada kami. Mereka telah menyedarkan
kami bahawa kasih sayang yang diberi oleh ibubapa kepada anak- anak mereka
adalah begitu besar dan mulia seta tanpa syarat.
Selain itu, kami juga mendapati kurangnya perhatian masyarakat
serta kerajaan terhadap isu kanak spaktik. Pusat- pusat spaktik juga jarang
dijumpai di seluruh Malaysia. Pada hakikatnya, penjagaan yang terapi amat
diperlukan diberi kepada kanak- kanak spaktik. Sokongan moral dan kewangan juga
harus diberi kepada ibubapa kanak- kanak spaktik.
Walaubagaimanapun, keharmonian antara pelbagai kaum dan etnik
dapat diperlihat melalui aktiviti lawatan ke pusat spaktik. Kanak- kanak
spaktik diterima tanpa mengira kaun dan agama, serta sukarelawan dan cikgu-
cikgu yang bertugas di pusat spaktik juda terdiri daripada pelbagai kaum.
Secara menyeluruhnya, adalah menyentuh hati dan perasaan serta
menyedarkan diri kita bahawa bersyukurlah dengan kesempurnaan anggota badan
kita. Serta jangan lupa kita untuk memberikan pertolongan kepada orang- orang
yang ada pada sekitar kita.
HONG SING YEE PEC140009
Before this,
I had also visited one centre which placed disabled people, ranging from as
young as 7 years old children to 78 years old civilians but I never really had
the chance to interact with the disabled people there. That was the really
first time I have ever encountered disabled people in such a short distance and
having a short conversation with the person in charge of the centre who is also
a disabled man around age 50 something.
This
time, my visit to Spastic Children Association of Selangor and Federal
Territory (SCASFT) has given me a chance to interact closely with the children
there. I was assigned to Living Skill and Vocasional class where most of them
are at age around 10 and above. Some of them couldn’t talk but there are a few
who can talk normally. Among those who can talk are Qiao Ern and Jun Wei, both
14 years old. Qiao Ern definitely looks normal to me, since she can walk and
eat on her own and also even the top of her class, if I were to position them
according to their ability. However, the way she walks still gives people a
first impression of “disabled people”. But inside, she is still one young girl
who loves to receive gifts and dress up beautifully like any normal young
girls. She shared with me that she is the only girl in her family, so I can see
why she was extremely close to me on the first day I met her, clinging to me,
tied my hair and hold my hands while we were talking, because she wants an
elder sister to share things to. Definitely, she felt extremely ecstatic over
the hair pins I gave her on my second trip.
Leela,
Nabil, Evonne, ZiYi, Syaihrul, Ren Kai and Adrian are another 7 students in the
class, where every of them are in wheelchair, except Nabil who looks extremely
cute and lovely because of his petite body size. I was always wondering, if
they were born as a normal people, how would their life be currently? Will Qiao
Ern scores straight A’s in SPM? Or will Syaihrul become an outstanding football
player in his school while Leela becoming a strict prefect in her school? It
doesn’t mean they don’t deserve a normal attitude from society just because
they are a little bit imperfect on the outside and inside. While we are born
normal, we should feel grateful and do what we can to help others who need
help. Never ever look down on people who are having some imperfections because
everyone is created the same; they might be having a life a little different
from us, but they are still God’s beautiful creations. What goes around, comes
around. I have learned that if you help people, someday people will help you
back. I wish to end my words with: Lord, if I am ever ungrateful, please
forgive me.
JONG YIK KHOON PEC140011
Selepas beberapa
kali meluangkan masa mengendalikan program “We Care” di Spastic Centre
Petalling Jaya, saya mendapati diri saya banyak memperolehi faedah daripada
program ini. Bagi saya aktiviti ini bukan semata-mata untuk memenuhi keperluan
subjek Jalinan Masyarakat sahaja, malah ia juga memberi peluang yang amat
bernilai untuk diri saya mempelajari ilmu pengetahuan dan pengalaman yang tidak
diajar dalam kelas kuliah. Di samping itu, saya dan rakan-rakan juga
mempelajari pengajaran bahawa kita seharusnya berasa bersyukur kerana
dilahirkan dengan tubuh badan yang sihat serta sempurna.
Pertama sekali, melalui program
ini, saya dan rakan-rakan dapat mempelajari apa itu penyakit Spasticity, di
mana selaras dengan objektif utama program kami. Spasticity merupakan sejenis
penyakit di mana fungsi otak seseorang terganggu, saraf-saraf yang
mengendalikan pergerakan tubuh, pemikiran, pembelajaran serta penglihatan tidak
dapat berfungsi dengan normal. Punca-punca utama yang menyebabkan penyakit ini
adalah otak bayi belum bertumbuh dengan sepenuhnya apabila dilahirkan. Selain
itu, otak bayi mengalami kekurangan oksigen semasa proses kelahiran juga
merupakan salah satu faktor. Melalui pengetahuan ini, saya sedar bahawa
penyakit Spasticity ini tidak mengambil kira agama, kaum serta jantina
seseorang, sesiapa sahaja boleh ditimpa oleh penyakit ini termasuk orang di
sisi kita. Justeru, kita harus memberi perhatian terhadap penyakit ini serta
memberi sokongan dan bantuan terhadap golongan pesakit ini.
Seterusnya, selepas beberapa hari berinteraksi dengan mereka, saya sedar bahawa mereka juga merupakan manusia ciptaan Tuhan sama seperti diri kita, di mana mereka juga berhak mendapat layanan yang baik daripada orang sekeliling. Mereka juga harus diberi hak yang sama untuk mendapat perlindungan, peluang belajar, bermain serta menikmati kegembiraan dan kebahagiaan. Masyarakat tidak boleh mengetepikan golongan ini, sebaliknya kita semua bertanggungjawab memberi bimbingan , pertolongan serta sokongan kepada diri mereka. Sepanjang program ini dijalankan, kami berasa amat simpati apabila melihat keadaan mereka dan cuba sedaya upaya untuk membantu mereka menyempurnakan aktiviti yang diadakan. Kami berasa amat bahagia dan bersyukur pada saat-saat melihat mereka senyum kegembiraan menikmati aktiviti yang dilakukan oleh kami.
Di samping itu, melalui program
ini, saya juga dapat mempelajari pelbagai perkara atau nilai yang penting
daripada kanak-kanak Spastic Centre. Yang paling penting sekali adalah semangat
yang tinggi dan juga pespektif yang positif. Apabila menjalankan aktiviti
mewarna, walaupun mereka tidak dapat memegang pensil warna dengan baik tetapi
mereka masih tidak berputus asa untuk mencuba mewarnakan gambar yang diberi.
Walaupun perlahan, tetapi dengan bimbingan orang sekeliling, mereka mampu
melaksanakan tugasan. Sewaktu hari
sukan, iaitu hari terakhir kami berkunjung ke sana, para pelajar menunjukkan
semangat yang amat tinggi dalam menghabiskan acara mereka walaupun acara
tersebut tidak senang. Hal ini telah memberi ikhtibar yang penting kepada kami,
iaitu kita seharusnya merempuh segala halangan, onak dan duri dalam kehidupan seharian penuh dengan
keyakinan dan fikiran positif.
Akhir sekali, melalui diri
mereka, saya boleh lihat betapa bersatunya mereka walaupun terdiri daripada
pelbagai kaum, agama serta peringkat umur. Apabila tibanya waktu makan atau
sesuatu aktiviti dijalankan, mereka akan membantu antara sama lain, seperti
membimbing rakan-rakan untuk berjalan, menolong menolak kerusi roda , mengambil
barang dan sebagainya. Nilai ini lah sepatutnya ada di dalam diri semua ahli
masyarakat kita yang terdiri daripada pelbagai kaum dan agama. Seandainya semua
ahli masyarakat mengaplikasikan nilai ini, saya yakin masyarakat Malaysia tentu
akan bertambah harmoni dan bersatu.
Akhir kalam, melalui program
ini, saya dapat mempelajari lebih mendalam tentang penyakit spasticity dan
sedar bahawa golongan ini memerlukan perhatian, sokongan serta bantuan daripada
masyarakat umum. Di samping itu , diri
saya juga mempelajari banyak pengetahuan , pengajaran dan ikhtibar melalui
aktiviti ini serta golongan kanak-kanak di Spastic Centre.
HOI KAH MUN PEC140008
Setelah menamatkan tugasan
jalinan masyarakat kali ini, kami telah mengharungi pelbagai cabaran dan
halangan. Namun, kami tetap dapat menyempurnakan tugasan kami di atas usaha ahli
kumpulan bersama. Saya berasa bersyukur kerana dapat mempelajari banyak pengalaman
dan pengetahuan daripada ahli kumpulan
yang berkaliber dan berkebolehan. Terdapat banyak memori yang indah dan pengalaman
yang berguna sepanjang tugasan kami.
Pada peringkat awal
persediaan, kami berbincang bersama-sama untuk menentukan destinasi yang
bersesusaian, kami telah mencadangkan pelbagi lokasi seperti rumah anak yatim,
rumah orang tua, perkampungan orang asli dan sebagainya. Kemudian, dua orang
daripada ahli kumpulan kami iaitu Dinesvari dan Vaneswary mencadangkan untuk
melawat ke Persatuan Kanak-Kanak Spastik. Mereka berpendapat bahawa kami kurang
memahami tentang golongan yang kurang upaya ini dan mereka sebenarnya memerlukan
lebih banyak kasih sayang daripada masyarakat. Pada mulanya kami berasa risau
kerana tidak pernah berkenalan dan berdepan dengan golongan istimewa sebegini
tetapi akhirnya kami bersetuju dengan cadangan ini kerana ingin mendapat
pengalaman yang lebih banyak.
Setelah menentukan target
kami, kami bermula mengagihkan tugasan. Dengan ini, kami mendapati bahawa
pembentukan suatu organisasi yang cekap adalah amat penting dalam melaksanakan
sesuatu tugas. Pada hari yang berikutnya, semua anggota kumpulan berusaha
menyempurnakan tugasan masing-masing.Seterusnya, kami juga berjaya melawat ke
Spastic Centre beberapa kali dan menjalankan aktiviti dengan mereka.
Semasa menjalankan aktiviti
dengan mereka, perspektif kami terhadap golongan kurang upaya seperti mereka
juga turut berubah. Atas bantuan
kakitangan di Spastic centre yang mesra, kami dapat mengetahui bahawa setiap
kanak-kanak spastic mempunyai perangai yang berbeza, keperluan yang berlainan dan masalah masing-masing.
Oleh itu, kami hendaklah mengenali mereka setiap satu untuk memahami mereka.
Terdapat banyak kanak-kanak yang ramah
mesra dan optimistik. Walaupun mereka kurang mampu menyampaikan perasaan mereka
dengan baik, mereka akan cuba mengeluarkan kata-kata aluan mereka terhadap kami
dan sudi untuk berkawan dengan kami. Namun, terdapat juga kanak-kanak yang bersikap
panas baran dan bersifat defensif untuk mengenali kami. Oleh itu, kami telah
belajar bahawa kita sepatutnya berusaha untuk memahami mereka dengan sabar dan ikhlas
, barulah mereka dapat menerima kita.
Selain daripada kanak-kanak
spastik, kami juga berpeluang berjumpa dan berkomunikasi dengan ibu bapa dan
kakitangan di Spastic Centre. Kami berasa kagum melihat mereka melayan
semua kanak-kanak dengan penuh kasih
sayang dan teliti. Semua kakitangan Spastic centre adalah bersikap lemah lembut
dan ramah mesra. Mereka banyak membantu kami memahami dan berkenalan dengan
kanak-kanak di sana. Di samping itu, peluang untuk berkomunikasi dengan ibu
bapa juga banyak membawa kesedaran kepada kami. Kami turut tersentuh apabila
mereka berkongsi pengalaman mereka untuk menjaga anak-anak mereka dan bagaimana
mereka menerima hakikat yang sukar untuk diterima ini semasa mengetahui
anak-anak mereka mendapat penyakit yang serius. Kesungguhan, ketabahan dan kasih
sayang mereka yang tiada henti amat menyentuh hati kami.
Selepas tugasan jalinan
masyarakat ini, kami dapat mengetahui bahawa segala kemudahan dan keselesaan
yang kami nikmati sekarang bukan sesuatu yang biasa tetapi tidak terharganya. Oleh
itu, kami hendaklah sentiasa bersykur dan menghargainya. Selain itu, kami juga
sedar bahawa terdapat banyak golongan yang kurang upaya di masyarakat ini amat
memerlukan perhatian dan sokongan daripada kami supaya mereka tidak berasa
terpinggir daripada masyarakat. Kami
juga bertekad untuk menjadi seorang kaunselor yang penuh kesabaran, kesungguhan
dan empati supaya dapat membantu lebih banyak orang yang memerlukan.
DINESVARI A/P RAMADAS PEC140004
Kami
pelajar kaunseling telah berjaya menyiapkan tugasan jalinan masyarakat di SPASTIC
Centre Petaling Jaya pada 22, 27 dan 29 April 2015. Kami telah menghantar
kertas kerja kepada pengetua dan meminta kebenaran sebelum melakukan aktiviti
di sana. Semua kanak-kanak di Pusat Spastik ini adalah terdiri daripada orang kurang upaya
yang kebanyakan menghadapi down syndrome.
Pada hari pertama, kami seramai 9
orang ahli mangambil teksi untuk sampai ke Spastic Centre pada pukul 8.30 dan
kami dibahagikan kepada 4 kelas iaitu kelas pre-primary, kelas primary, kelas
LSC dan kelas Vokasional. Kelas vokasional menjadi pilihan saya bersama ahli
kumpulan saya Vani. Pada hari pertama, kami berkenalan dengan cikgu bertugas
iaitu Cikgu Norma yang memberikan tunjuk ajar untuk kami menjalankan aktiviti
di kelas tersebut dan diberi sedikit taklimat tentang perkembangan kelas
tersebut. Kami berkenalan dengan budak di sana pada hari pertama dan merasakan
bahawa mereka sangat istimewa dan unik. Kami mengambil sedikit masa untuk
memahami bahasa badan mereka dan respons mereka terhadap perlakuan kami.
Walaupun tidak berapa faham bahasa mereka, tetapi kami dapat mendekati mereka
dan mereka memberi senyuman sebagai tanda menerima kami yang menyebabkan kami
teruja sangat.
Pada 27 April 2015, kami melukakan
aktiviti melekat serpihan kertas warna atas corak yang diberikan. Pada masa
ini, kami menghadapi cabaran untuk membantu mereka kerana kebanyakan mereka
tidak dapat kawal getaran tangan dan berasa susah hati melihat sesetengah yang
minat buat tetapi tidak dapat mengerakkan tangan. Tetapi, Saya rasa kita amat
bertuah kerana dapat melihat segala ciptaan Tuhan. Mereka berseronok dengan
aktiviti yang dilakukan dan kami berpuas hati tengok mereka memberi kerjasama.
Pada
29 April 2015, sesetengah pelajar dapat mengecam wajah kami dan masa itu berasa
mereka menjadi salah seorang ahli keluarga. Saya dapat merasakan hubungan kami
semakin erat dan mereka mula menegur kami dengan memanggil kami kakak dan
senyum terhadap kami. Pada masa ini, saya tersentuh dengan seorang budak
bernama Ling yang tidak dapat bercakap. Dia berasa seronok sangat melihat saya
dan mengeluarkan bunyi dengan ketawa untuk menegur saya. Sewaktu itu saya
berasa amat sedih membayangkan keadaan mereka yang kurang menyenangkan tetapi bangga terhadap mereka kerana pada
masa kini insan normal jarang memberi teguran dan masing-masing sibuk dengan
gajets tetapi mereka memberi salam dengan pandangan mereka yang cukup menenangkan
hati.
Pada
hari terakhir, kami melakukan aktiviti mengecop daun atas kertas lukisan.
Pelajar dibekalkan dengan warna air, daun dan kertas lukisan. Mereka perlu
sapukan daun dengan warna air dan mengecop di atas kertas lukisan. Seperti
biasa, kami membantu pelajar yang tidak dapat melakukan dengan sendiri dan
mereka gembira dan rasakan mereka yang melakukan hasil tersebut. Selepas
aktiviti tersebut, tangan mereka kotor dengan warna air dan mula main dengan
kami dan cikgu dengan memberi salam kepada kami dan mengotorkan tangan kami.
Kami tidak terlepas untuk ketawa dengan aksi lucu mereka dan kami juga menjadi
budak kecil di hadapan mereka supaya mereka ledih mendekati kami. Dengan
pemberian cenderahati kepada cikgu kelas dan pengetua maka berakhirlah sesi kami
di Spastic centre.
Keyakinan dalam diri mereka yang kurang
upaya telah memberi kesedaran kepada diri saya supaya menghargai segala perkara
dalam hidup kita dan menggunakannya dengan cara yang betul. Mereka juga memberi
pengajaran kepada kita supaya saling bekerjasama antara satu sama lain tanpa
mengira agama kerana pelajar yang dapat berjalan di sana tidak disuruh untuk
membantu menolak kerusi roda pelajar lain . Kita harus belajar menghargai
segala ciptaan Tuhan dan tidak harus mengeloh jika mengalami apa-apa masalah.
Kita juga diberi dedahan supaya berani menghadapi pelbagai jenis cabaran supaya
dapat berjaya dalam hidup kita pada masa akan dating.
Kesimpulannya, aktiviti ini telah
banyak memberi inspirasi kepada diri saya supaya menghargai apa yang kita
miliki. Kita harus berterima kasih kepada Tuhan kerana telah mencipta kita
dengan sempurna tanpa kecacatan. Kita juga harus menyemai nilai-nilai moral yang lebih tinggi dalam
diri kita supaya menghormati orang kurang upaya dan membantu golongan tersebut.
Sekian terima kasih.
VANESWARY NAIDU A/P MANIVARAN
Kami pelajar kelas jalinan masyarakat telah
menjalankan kerja lapangan kami di Spastic Centre di petaling jaya). Kami telah menjalankan kerja lapangan
kami selama 3 hari iaitu pada 22,27 dan 29 Mei 2015. Kami selalu memulakan
aktiviti kami pada pukul 8 pagi dengan para pelajar di sana.
Kami diberikan sebanyak 4 kelas
untuk diambil alih iaitu kelas LSC, kelas pre-primary, kelas primary dan kelas
vokasional oleh pengetua pusat Spastic tersebut. Kami seramai 9 orang dalam
satu kumpulan telah menjalankan aktiviti jalinan masyarakat di pusat tersebut.
Kami membahagikan setiap tugasan mengikut jawatan yang telah diberikan. Kami
telah berpecah kepada 4 unit kecil untuk mengambil setiap kelas pada waktu yang
sama. Hal ini dapat memudahkan setiap aktiviti dijalankan dengar lancar tanpa
apa-apa halangan.
Setiap kelas di sana mempunyai guru kelas
masing-masing. Kelas yang saya mengambil alih kelas vokasional. Nama guru kelas
vokasional adalah cikgu Normah. Saya bersama rakan sekumpulan saya iaitu
Dinesvari A/P Ramadas telah menjalankan beberapa aktiviti di kelas tersebut. Kami
telah menjalankan beberapa aktiviti seperti yang dirancang bagi setiap 3 hari
yang kami merancang ingin menjalankan aktiviti di pusat tersebut.
Pada hari pertama iaitu pada 22 Mei
2015 kami telah dipertanggungjawabkan ke kelas Vokasional. Pada hari pertama
kami hanya melakukan aktiviti temubual guru kelas tersebut. Kami telah
mengumpul segala maklumat mengenai golongan kurang upaya yang terdapat di
dalam kelas vokasional tersebut. Melalui
temubual tersebut kami berpeluang untuk lebih mengetahui tentang golongan
pelajar di dalam kelas vokasional. Jumlah golongan kurang upaya yang terdapat
dalam kelas tersebut adalah seramai 28 orang. Kami juga dapat mengetahui bahawa
terdapat golongan yang berada dalam lingkungan umur 15 hingga 57 tahun. Kami
juga mengadakan sesi temubual bersama golongan kurang upaya di dalam kelas
tersebut dan dapat mengetahui bahawa terdapat juga antara mereka yang boleh
memberi respon yang bagus terhadap aktiviti yang dijalankan. Maka dengan sesi
tersebut kami telah mengakhiri aktiviti kami pada hari tersebut.
Pada
hari kedua iaitu pada 27 Mei 2015 kami memulakan aktiviti kami dengan aktiviti
menampal kertas warna di atas lukisan diperoleh kepada mereka. Kami menyediakan
serpihan kertas yang berwarna-warni untuk menjalankan aktiviti ini. Kami membantu
mereka dalam melakukan aktiviti ini kerana ada di kalangan mereka yang sukar
melakukan sesuatu aktiviti secara sendiri. Kami membantu mereka dengan cara
memegang tangan mereka semasa menampal kertas-kertas warna pada lukisan yang
disediakan. Kami telah melayan mereka dengan sabar kerana mereka memerlukan
masa yang agak lama untuk menyiapkan sesuatu tugasan. Maka 4 jam kemudian
dapatlah kami menyiapkan aktiviti bagi hari tersebut.
Pada
hari terakhir iaitu pada 29 pula kami merancang untuk menjalankan aktiviti
membuat corak menggunakan daun atas kertas lukisan. Setelah semua pelajar tiba
di kelas pada pukul 8 pagi kami memulakan aktiviti kami. Saya telah memberi
arahan tentang cara bagaimana perlu melakukan aktiviti tersebut iaitu menyapu
warna air pada sehelai daun dan menekap coraknya pada kertas lukisan.Setelah
menerangkan seperti biasa ada yang sudah mula melaksanakan tugasan yang
diberikan dan sesetengah lagi kami telah menghulurkan bantuan. Mereka melakukan
aktiviti tersebut dengan penuh bahagia dan kami juga turut gembira semasa
menjalankan aktiviti tersebut. Maka setelah siap melancarkan semua aktiviti di
kelas vokasional kami menyerahkan sebuah cenderahati kepada guru kelas
tersebut. Cikgu Normah juga telah menerima pemberian kami dengan penuh gembira.
Maka
di sini saya ingin berterima kasih kepada pengetua Pusat Spastic tersebut
kerana telah memberi kebenaran kepada kami untuk menjalankan kerja lapangan
kami di pusat tersebut. Saya juga ingin berterima kasih kepada guru kelas
vokasional iaitu Cikgu Normah yang banyak membantu kami dalam manjayakan
aktiviti kami di pusat tersebut. Melalui aktiviti ini banyak perkara dapat
saya pelajari. Saya telah belajar
bersabar, menghormati golongan kurang upaya, melaksanakan sesuatu aktiviti yang
diarahkan dengan lebih lancar dan lain-lain lagi. Saya amat gembira dan berasa
tenang apabila berada di pusat Spastic tersebut. Saya amat berbahagia kerana
berpeluang untuk mengetahui mengenai cara hidup mereka dengan lebih mendalam.
Kesimpulannya,
aktiviti ini telah banyak memberi inspirasi kepada diri saya supaya menghargai
apa yang kita miliki. Kita harus berterima kasih kepada Tuhan kerana telah
mencipta kita dengan sempurna tanpa kecacatan. Kita juga harus menyemai nilai-nilai moral yang lebih tinggi dalam
diri kita supaya menghormati orang kurang upaya dan membantu golongan tersebut.
Sekian terima kasih
WAN JING MUN PEC140036
Selain itu, kanak-kanak di spastic centre sangat mesra, dan sangat gembira ketika menjumpai sukarelawan datang ke kelas mereka. Mereka suka bergaul dengan sukarelawan walaupun mereka ada kesusahan semasa percakapan. Mereka masih mengharapkan sukarelawan boleh mendengar perbualan dengan sabar dan bergaul dengan hati yang ikhlas.
Kanak-kanak di sana memerlukan perhatian dari sukarelawan kerana mereka susah untuk menjelaskan perasaan dan kehendak mereka. Mereka akan mencuba cara-cara yang berbeza untuk berkomunikasi dengan sukarelawan seperti menulis di kertas atau menggunakan alat permainan yang boleh mengeluarkan suara. Mereka sudah memikir cara-cara untuk mengeratkan hubungan dengan kami, adakah kami juga begitu?
Semasa Hari Sukan, saya berasa amat bangga terhadap mereka kerana mereka menggunakan seluruh tenaga untuk menyelesaikan pertandingan mereka walaupun susah. Aksi-aksi yang senang seperti berbasikal, melambaikan tangan, berjalan, memegang garpu adalah sangat susah terhadap mereka. Tetapi semangat mereka sudah memenagi semua aspek.
Nilai yang saya mempelajari ialah, walaupun kami bukan sempurna, tetapi kami masih boleh membantu kawan-kawan kami dengan apa yang kami mempunyai.
hi, selamat pagi. boleh saya dapatkan details awak untuk saya menemu bual tentang aktiviti kesukarelawanan yang merupakan aktiviti didalam universiti saya.
ReplyDelete