Hari pertama di Primary
Class, kami memulakan aktiviti kami dengan mengenali terlebih dahulu kanak-kanak
dan berinteraksi dengan mereka. Pada hari itu, pembantu kepada guru kelas
mereka telah menyediakan aktiviti seni kepada mereka iaitu aktiviti mewarna
objek berbentuk rama-rama, dan kemudiannya rama-rama tersebut digunting dan
ditampal di kertas hitam. Kami turut membantu dan mendorong kanak-kanak di
primary class untuk menyelesaikan tugas mereka dan memberikan banyak motivasi
kepada mereka supaya dapat menyelesaikan tugasan sendiri tanpa bantuan orang
lain. Dengan motivasi yang diberikan, mereka dapat menyelesaikan tugasan mereka
dengan mudah, cepat, dan gembira.
Hari
Kedua (27 April 2015)
Hari kedua di Primary Class,
kanak-kanak ini sudah mengenali kami dan berasa sangat gembira dengan kehadiran
kami pada hari tersebut. Pada hari tersebut, kami membantu guru kelas untuk
melakukan aktiviti seni. Kami telah menyediakan duit syling seperti 50sen,
20sen, 10sen dan 5sen untuk tugasan seni tersebut. Pertama sekali, kanak-kanak
harus meletakkan duit syling di bawah kertas, dan menggunakan crayon untuk
mewarnakan coraknya. Selepas corak syling muncur di kertas, kanak-kanak berasa
sangat kagum dan gembira kerana mereka boleh mengira berapa kuantiti corak
berbentuk syiling yang mereka perolehi. Dengan melakukan aktiviti ini, kami dapat
menyatakan bahawa kanak-kanak Spastik
sangat gembira tentang apa yang telah dilakukan oleh mereka atas usaha
dan kesungguhan mereka untuk menyiapkan aktiviti yang diberi.
Hari
Ketiga (29 April 2015)
Hari ketiga di Pusat Spastik
adalah hari terakhir untuk meluangkan masa dan mengadakan aktiviti dengan
kanak-kanak di primary class. Kami telah melakukan aktiviti yang telah
dipersetujui bersama iaitu aktiviti mewarna pada kertas lukisan yang mempunyai
tulisan “LOVE FROM UM”. Kami juga telah membuat satu tag nama berbentuk “love”
dan “smiley face” lalu menulis nama mereka dan melekatkannya di baju lengan
kanak-kanak di kelas Spastik tersebut. Aktiviti ini turut dilakukan bersama
kanak-kanak di kelas pri-primary. Semasa melaksanakan tugasan ini, seorang
kanak-kanak membaca perkataan “LOVE” dan memegang tangan fasilator sebagai
menanda terima kasih.
No comments:
Post a Comment