Hari Pertama
(22/4/2015)
Kami yang terdiri daripada 9 orang dalam
satu kumpulan telah melawat SCASFT yang terletak di Petaling Jaya selama 4 hari
dan SCASFT terletak berhampiran dengan Universiti Malaya. Ia hanya memerlukan
perjalanan dalam teksi selama 10 minit dari UM Central. Pada hari pertama iaitu
22 April 2015, hari rabu, kami sekumpulan selama 7 orang telah melawat SCASFT
buat kali pertamanya untuk menjalankan interaksi yang mudah serta singkat
bersama-sama staf, guru-guru dan yang paling penting, pelajar-pelajar yang
berada di sana. Kami bertolak dari UM Central pada pukul 8 pagi dan sampai di
sana kira-kira 10 minit kemudian. Apabila kami tiba di sana, kami berbincang
tentang bagaimana untuk membahagikan 7 orang itu kepada 3 kumpulan kecil kerana
menurut pengetua di sana, kami tidak dibenarkan untuk masuk dalam satu kelas
secara beramai-ramai. Jadi, kami telah dibahagikan kepada 3 kumpulan. Saya,
Hong Sing Yee, dan juga rakan saya Hoi Kah Mun telah memilih untuk masuk ke
kelas LSC, iaitu yang mana melibatkan kebanyakan aktiviti menulis dan melukis. Kami
telah menemu bual seorang pembantu di dalam kelas itu iaitu Puan Mary. Beliau
membantu guru kelas tersebut dalam kerja sehariannnya dan juga bertanggungjawad
untuk mengagihkan makan pagi dan petang kepada murid-murid di sana. Kadang-kala
apabila guru kelas tersebut tidak dapat hadir, Puan Mary akan mengambil alih
untuk mengajar murid-murid tersebut beberapa aktiviti seperti melukis dan
mewarna. Puan Mary ada berkongsi sedikit sebanyak tentang ciri-ciri murid-murid
dalam kelas LSC seperti Leela yang tidak dapat mengawal pengaliran air liuhnya,
Jun Kai yang tidak berapa ingin memberikan kerjasama, Qiao Ern yang lebih bijak
di kalangan mereka dan juga beberapa murid yang lain. Beliau juga menunjukkan
kami beberapa buah buke mewrana dan menulis murid-murid di situ dan memberikan
kami sedikit penerangan tentang aktiviti yang sesuai dilakukan bersama mereka.
Hari Kedua (27/4/2015)
Saya dan rakan sekumpulan saya iaitu
Kohilavani telah masuk ke kelas LSC untuk melakukan sedikit aktiviti ringkas
bersama murid-murid di situ, seperti berbual-bual dengan mereka untuk
mengetahui lebih banyak informasi tentang mereka, menolak mereka di dalam
kerusi roda untuk berjalan-jalan di luar kelas, mengajar mereka menulis dan
mewarna, yang dimana aktiviti-aktiviti sebegini akan membantu kami untuk
menyediakan aktiviti-aktiviti yang lebih sesuai untuk mereka. Saya dan Kohilavani
berbual-bual dengan murid-murid di situ untuk mengenali mereka dengan lebih
lanjut dan di antara mereka yang boleh bercakap dengan normal adalah seperti Qiao
Ern dan Jun Wei. Melalui perbualan saya dengan Qiao Ern, saya mendapat tahu
yang dia merupakan satu-satunya anak perempuan dalam keluarganya yang terdiri
daripada dua orang ibu bapa dan lima lagi adik lelaki dan abangnya. Dia juga
berkongsi dengan saya yang dia menginginkan seorang kakak yang boleh menjadi
“rakan karibnya”. Pada hari tersebut juga saya mendapat tahu bahawa terdapatnya
gim yang menyediakan peralatan-peralatan untuk membantu mereka dalam pergerakan
mereka seperti berjalan, mengangkat tangan dan lain-lain. Mereka juga
menghadiri hydrotheraphy dimana sebuah kolam yang khas untuk mereka dan juga
pembantu akan menolong mereka sepanjang terapi tersebut.
Hari Ketiga (29/4/2015)
Pada hari ketiga, kami telah menjalankan
beberapa aktiviti bersama-sama murid-murid di situ. Saya dan rakan saya
Kohilavani telah menyediakan beberapa aktiviti-aktiviti yang sesuai untuk
mereka. Kami menyediakan bahan-bahan untuk shape-matching,
melukis, menulis dan juga kertras warna. Shape-matching
merupakan satu aktiviti yang mudah, yang menyerupai puzzle tetapi amat
mudah sekali. Kad manila berbagai warna dipotong dalam beberapa bentuk seperti
bentuk hati, segi tiga, segi empat dan lain-lain. Kemudian bentuk-bentuk tersebut
digunting kepada dua dan murid-murid di sana dikehendaki untuk memadankan
bentuk-bentuk tersebut. Selain itu, kami juga ada menyediakan beberapa keeping
kertas yang telah ditulis beberapa perkataan seperti “kawan”, “bunga”, dan
lain-lain perkataan yang mudah. Tidak semua murid di dalam kelas LSC boleh
menulis kecuali beberapa orang sahaja. Bukan itu sahaja, kami juga ada
menyediakan kertas warna dan pen marker untuk mereka menulis nama mereka
sendiri. Ada sesetengah yang boleh menulis nama mereka sendiri tetapi
kebanyakan mereka tidak boleh. Oleh itu, saya dan rakan saya Kohi telah
menuliskan nama mereka dan juga kata-kata seperti “you are cool”, “you are
awesome” dan “be happy” serta melukiskan gambar-gambar yang comel di atas
kertas tersebut. Selepas itu, kami menjalankan aktiviti mewrana bersama-sama
mereka. Mereka mula berasa letih sebelum mereka habis mewarna gambar-gambar
yang kami sediakan, oleh itu, kebanyakannya kami yang habiskan lukisan itu
untuk mereka supaya dapat dijadikan cenderamata kepada mereka. Apabila tibanya
masa makan pagi mereka, iaitu tepat-tepat pukul 10 pagi, kami juga ada membantu
serba sedikit dalam menyuap makanan mereka. Makanan mereka pada hari itu
terdiri daripada macaroni dan juga ketulan-ketulan roti putih (yang telah dipotong
oleh pembantu iaitu Puan Mary) bersama dengan kacang dalam tin.
No comments:
Post a Comment